V sredo, 16. oktobra, se je v naši dvorani odvil večer z razpravo in odprtjem razstave o krščanskem politiku iz Logatca, Andreju Gosarju, ki ima še danes veliko za povedati.
Uvod v večer je pripravil g. Bogdan Vidmar s predstavitvijo štirih gostov: pobudnika razstave, Prekmurca Štefana Skledarja, povezovalca Iva Jevnikarja, zlatomašnika dr. Janeza Juhanta in publicistko Miro Cencič, ki je v ponedeljek praznovala častitljivih 90 let. Občina Logatec je pripravila in financirala razstavo, tako da sta bila med gosti v dvorani tudi logaški župan g. Berto Menard in gospa Aleša. Postavil je še nekaj vprašanj: Kaj ima Andrej Gosar povedati nam? A ni to pretekli čas? Cerkev je izločena. Kako naj se teologija izrazi danes? Kaj lahko kristjan naredi danes?
Sledil je pozdrav novogoriškega podžupana Antona Hareja, ki je dejal, da nas ni veliko, a smo ta pravi. Pozdravil je take razprave, razmišljanja v tem laicističnem okolju, kjer smo kristjani ne ločeni, bolj izločeni, kar je realnost. Bolj je okolje laicistično, večji je prepad. Zaželel je uspešno delo in plodno razpravo.
Tudi župan Logatca, Berto Menard, je pozdravil zbrane in omenil dve knjigi Andreja Gosarja, ki je govoril, da je delo je pomembno, da mora biti dogovor o zaslužku. Govorimo o pravičnosti, a mnogi nočejo niti delati, niti slišati o veri, kristjanom pa je vera kot popotna palica, ko je težko. On sam je bil podjetnik in je leta 1998 dobil nasvet, naj prebere o Andreju Gosarju in od takrat sledi njegovemu nauku, ki je vedno aktualen.
Povezovalec Ivo Jevnikar utemeljil postavitev razstave, s katero dobimo dober pogled v Gosarjevo življenje. Napisal je več knjig kot Za nov družbeni red (izdana 1994), krona njegovega nauka pa je Eden je Gospod (Misli o Božjem kraljestvu na zemlji) iz leta 1943. Vodila ga je ideologija krščanskega socialnega aktivizma. Bil je univerzitetni profesor, minister, preživel je taborišče. Bil je obsojen na družbeno anonimnost, objavljal je anonimno. Leta 1992 na predlog Lojzeta Peterleta Tomaž Simčič napisal Andrej Gosar in socialno gibanje. Leta 2014 je bila prva razprava o njem, leta 2015 pa je pri Celjski Mohorjevi družbi izšel zbornik o njem.
Gospod Štefan Skledar je poudaril dva pomembna datuma: 16. 10. – svetovni dan hrane in 17. 10. – dan boja proti revščini; dve temi, s katerima se je Gosar ukvarjal. Kako sočloveku priti naproti? Bil je sin čevljarja, edinec, iz sebe je naredil največ, kar se da narediti. Omenil je, da ima Andrej Gosar ulico za Bežigradom, zraven stoji FDV. Leta 1994 so mu domačini v Logatcu postavili doprsni kip, novembra bo tam potekal že 13. Gosarjev večer, posnet je bil dokumentarec o njem, izdana spominska znamka, na Dunaju se nahaja njegova spominska soba.
Dr. Janez Juhant je poudaril, da je vesel večera in ljudi kot Andrej Gosar, Anton Mahnič, Aleš Ušeničnik, ki so krščansko misel tudi družbeni širili. Bili so svetovnega formata. Zavzemali so se za družbeno angažiranost kristjana. Dr. Andrej Gosar je bil v taborišču. Ko je prišel domov, je v sobi najprej pokleknil in se Bogu zahvalil, da se je vrnil. Molitev očenaša je temeljno sporočilo kristjana. Drugače bi bilo, če bi se tega držali. Zaskrbljen je, da mi premalo storimo, da bi krščanstvo bolje delovalo v svetu (po Gosarjevem duhu). Človek deluje zato, da uresničuje sebe. To žene človeka, ki mora vključiti druge. Zato so napetosti. Vsak ima svoje potrebe in svoje poti. Pomembna je solidarnost, ki naj bi prerasla v aktivizem. Andrej Gosar se je uprl vabilu Vidmarja in Kidriča v OF. On je vztrajal, da krščanstvo gradi soupravni sistem, kar je kasneje Kardelj kopiral. Samoupravljanje je lahko samo, če se ljudje svobodno odločijo, ne pa po (nasilni/prisilni) odločitvi sistema, kar je pri Kardelju nesmisel. Posledično se pojavijo manjše skupine, ki stojijo za svojo idejo. Leta 1994 je izšla Gosarjeva Socialna etika, ki je mogoča takrat, ko delamo kot svobodni, ne pod prisilo. Vera omogoča družbeno življenje, saj človek pristopa k vsakdanjosti iz globine, iz vere. Sistemi so nepopolni, ker je človek nepopoln, a v vsakem sistemu se z vero človek lahko v polnosti uresniči – to je Andrej Gosar dokazal. Človek vere gre skozi vse kalvarije – kot Jezus, ki izpolnjuje Božjo voljo. Ni ujet, kljubuje sistemu in sodeluje. Komunisti pa so izkoristili različnost pristopa. Ehrlich je bil takrat takoj proti nacistični in fašistični zasedbi države. Spodbujal je k uporu, a ni bilo po njegovo, tako je sledila revolucija, kalkulacija. Andrej Gosar je imel podobno stališče kot Lambert Ehrlich. Takrat, leta 1920, je bil poverjenik za socialne zadeve. Njegova stanovanjska politika je bila, da kdor ima stanovanje, da tistemu, ki ga nima in si naredi drugo, čemur so se drugi politiki uprli, tudi Ivan Tavčar. Gosar je poudarjal skrb za revne na vseh področjih.
Kot zadnja je spregovorila gospa Mira Cencič o stikih Andreja Gosarja z Goriško v kratkem, dinamičnem, krutem obdobju, v času TIGRa in tajne Krščanske organizacije. To zadnjo sta vodila Engelbert Besednjak in Virgil Šček v času, ko je celotna Primorska bila na vseh področjih prizadeta v letih ’40-’43. Bila je organizacija katoliških duhovnikov in laikov od maja 1941. Poslali so pobudo ljubljanskim strankam, a odgovor le s strani stranke Andreja Gosarja, ki je prišel junija 1941 v Gorico. Podali so izjavo strankam in vladi glede povezave strank v odporu in ureditve demokratične države. Nastale so velike spremembe, kar je vidno v pismih. Nato je bila ustanovljena Slovenska zaveza leta 1942. Obe skrajnosti sta se napadali med seboj, napadali so fašisti, komunisti, vzpostavljale so se vaške straže. 2. tržaški proces, nanoška bitka, nasilje Italijanov, zažiganje vasi, battaglioni speciali, slovenski zamejski fantje so šli v gozd, ker so jih hoteli pobiti (Mussolinijev govor v Gorici). Ivan Juvančič, profesor v semenišču v Gorici, je rekel, da je bilo težko delati krščansko. Duhovniki so ugotovili, da so ljudje v stiski ob voditeljih. Hoteli so ostati s svojimi, ki so jih oni vzgajal za domoljubje, »z vero se borite z ljudstvom«, »dvignite se nad stranke«, »pomirjajte in ne sprejemajte nalog«. Zbor svečenikov svetega Pavla je sprejel navodila V. Ščeka, da se ne nastopi proti fantom v gozdovih, ampak proti bratomorni vojni. »Zlati fantje« so se odločili za obrambo domovine. »Kdo nas bo obtoževal … Drveli smo za ovčicami, da ne bi padli v prepad,« je rekel neki primorski duhovnik. Veliko jih je šlo v OF tudi iz Trsta. Ljubljanska sredina je vplivala na Goriško. Svetovali so, da se pridružijo Slovenski zavezi. Niso hoteli s Kardeljem, ki je delal z udbo. Goriški sredinci so ostali prava sredina v tistem času. Veliko očitkov, a so opravili svojo vlogo, navidezno tu bolj domoljubna osvobodilna borba. Za duhovnike ni bilo priznanja. Delovali so za združitev slovenskega ozemlja, pisali peticije s prepričanjem, da se politika menja, narod ostane.
Vprašanja poslušalcev:
Renato Podbersič je povedal, da je v Beogradu videl dokumente, v katerih piše, da je štab Dražeta Mihajlovića izbral Andreja Gosarja za predsednika Slovenije, če bi zmagali protikomunisti, nenaklonjeni partizanom. Bil bi voditelj Slovenije.
Jernej Vidmar Bašin: Kakšna je vez med Kocbekom in Gosarjem? Kocbek je simpatiziral s komunistično idejo, ni obsodil nasilja španskih komunistov nad duhovniki, redovnicami, kristjani.
Janez Juhant: Enako kot pri Kreku – boj za socialne pravice delavcev. Andrej Gosar je bil minister za socialno pravo, minister za socialo, a sindikalisti se borijo za svoje pravice. Andrej Gosar je poudarjal, da je težava, da socialni sistem in tudi politiki ne vejo, kako bi se to uresničilo za družbeni mir. Nasprotja tudi v krščanskem gibanju. Ne da se na silo, ker vse izničimo. Potrebna bi bila duhovna prenova. Bil je proti Kocbeku, ker se je ta pridružil komunistom, ki ga je L. Ehrlich kritiziral v Slovencu. Kocbek ni razumel dogajanja v Španiji, pobijanja duhovnikov, redovnic. Gosar je podpiral sodelovalni način, kar je pomembno še danes. Ne protirevolucija, ampak alternativa (poglejmo naše stanje). Andrej Gosar je postavil duhovne temelje, zato ni bil sprejet.
Zaključek Bogdana Vidmarja: Sveto leto 2025 in leto EPK in 1700 let od prvega ekumenskega koncila v Niceji. Verske zadeve vplivajo na politiko. Če sledim Jezusu, vplivam na družbeno dogajanje. Andrej Gosar je povezal občini Logatec in Novo Gorico. Da bi sodelovali še naprej.
Zahvala in čestitke Jerneja Vidmarja Bašina gostom. Izročitvi solkanske oljenke je dodal še razlago o njej iz časa, ko je bilo težko biti kristjan. A glede na zavračanje predlogov za projekte in tudi oljenke za simbol EPK, se vidi, da se nekateri še vedno bojijo simbola na njej.






